torsdag den 27. februar 2014

4. Tilstedeværelsesmodul

Denne gang online synkront og uden transport tid.


4. modul blev gennemført via medierne Adobe Connect og Google Hangout.

Vi skulle starte ud i Adobe Connect hvor vi efter en lille rundtur på platformen, på skift fik overdraget kommandoen over skærmen. Opgave til dagens samling var som tidligere omtalt at lave en lille video ved hjælp af forskellige Web 2.0 værktøjer, embede videoen i en QR kodet og reflektere over processen man havde været igennem.

Rundgangen og dermed fremlæggelsen af de forskellige fremstillede produkter var såvel givende på anvendelse af Adobe værktøjet, som givende i refleksion over hvad studiekollegaerne havde gjort sig af erfaringer i processen med at fremstille et læringsobjekt. Specielt et Web 2.0 værktøj benævnt Edpuzzel, hvor man kunne lægge spørgsmål ind i en video og efterfølgende monitorere de afgivende svar. Dette var for mig og øvrige en god inspiration.


Efterfølgende var der et kort oplæg til Flipped Classroom fra Hannes side via en lille video som kan ses herunder.



Intentionen var dernæst at vi i Adobe Connect skulle fordeles i nogle kollaborative rum, hvor vi skulle tage fat på begreberne ”praksisfællesskaber” og egne erfaringer på området. Da vi ikke kunne får Adobe rummene til at virke gik vi over i Google Hangout, hvor vi så skulle forsøge at skabe to grupper med selvvalgt ordstyrer og referent. Efter en hel del besvær fik vi samle grupperne, men snakke blev meget løs idet man ikke kunne huske/havde fået noteret hvad spørgsmålene gik ud på og da manges internetforbindelser svigtede, blev resultatet ret sporadisk og overfladisk.

Hangout var ikke den stor succes hvorfor Hanne valgte at gå tilbage til Adobe Connect for at afslutte dag der hvor vi næsten alle havde forbindelse med hinanden.

Personligt kunne jeg få bekræftet min oplevelse af at arbejde med online synkrone medier idet jeg i anden forbindelse havde været tilknyttet uddannelser hvor man brugte et lignende produkt nemlig - Saba Centra.
Oplevelsen fra dengang og oplevelsen ved denne seance er ret enslydende. Det er ret krævende proces for både den studerende men ikke mindst for personen som facilitere seancen at arbejde med et sådant medie som f.eks. Adobe Connect. Man skal typisk sørge for pauser efter 1-½ time ”On Air” og det skal være pauser med reelle brain breaks således man komme ud af tanke flowet. Vi var ved denne lejlighed på i længere tid af gangen, hvilket personligt gjorde at jeg mistede fokus og koncentration ved flere lejligheder.


Læring : Vær opmærksom på energikurverne, tiltrettelæg seancen således at der er regelmæssige pauser efter ca. hver time online og hvis det overhoved er muligt så vær to personer om at facilitere en sådan seance.Fordelingen af opgaver kunne være således at den ene styrer mikrofon og præsentation og den anden tager sig af chatten, rettigheder  m.m. og som ligeledes kan hjælpe via et telefon nummer oplyst i starten af seancen, hvis der er nogle af deltagerne som har problemer med lyd, kamera, forbindelse m.m.   

1 kommentar:

  1. God ide med at skrive om læring!! Det er bestemt ting man skal tage højde for, var også min erfaring :)

    SvarSlet