Refleksioner i relation til praksis

På dette tidspunkt er jeg ca. halvvejs igennem modulet Digitale teknologier og det giver mig en lyst til at reflektere lidt over hvilken læring jeg indtil nu må siges at have gjort mig undervejs og hvorledes denne nye viden i min optik vil kunne anvendes i min praksis.

Jeg har virket som underviser i godt 30 år i en pallet fra det meget praksisorienterede over til fagområder som ledelse og uddannelseslære. I de sidste 2-3 år er min praksis ændret i forhold til undervisnings gerningen. Jeg er flyttet fra driften af skolen til skolens stab, hvor jeg som sagsbehandler har mit primære fokus på pædagogik og udvikling af skolens uddannelser mod en fremtid som forventelig ser ganske anderledes ud. I skrivende stund er vi på skolen ved at omlægge vores uddannelser således de bliver indpasset i kvalifikationsrammen for livslang læring, hvilke også betyder at vi skal til at tænke i læringsmål frem for vores tidligere målbeskrivelser.

For skolen ca. 100 undervisere er der meget nyt at skulle tage stilling til og med mit nyerhvervede kendskab til hvad en wiki er og kan bruges til, har jeg en ide om at jeg måske skulle oprette en wiki for skolens undervisere, hvor netop emner som kvalifikationsrammen, læringsmål, uddannelses-/studieordninger ville kunne forankres og udbygges af alle efterhånde som der bliver opnået indsigt på området.

Samtidigt med omlægning af vores uddannelser i forhold til kvalifikationsrammen for livslang læring, skal vores uddannelses omtænkes i forhold til fuld tilstedeværelse og mere i retning af en kombination af tilstedeværelse og distancelæring/fjernundervisning. Gennemførelse af tilstedeværelsesmoduler i uddannelserne er vi super gode til, men det at læringen skal foregå på distancen er relativt nyt og uberørt område for mange af skolens undervisere.

Her ser jeg igen en mulighed for at samle den viden/ikke viden vi pt. har på området og forankre den i en Wiki som skolens undervisere kunne bidrage til efterhånden som der oparbejdes erfaringer indenfor området. Jeg tænker her på emner som f.eks. det at lave et e-læriongsobjekt vha. atutor eller andet programmel, hvorledes laves en e-tivity som er tilpasset elevernes/de studerenes niveau eller hvorledes anvender vi digitale teknologier på/i vores uddannelser til understøttelse af læringen.

Skolen benytter en LMS kaldet Novelle Vibe (ICEcore 3) som har en indbygget wiki-funktion, men funktionaliteten i wikien på ICEcore er mig pt. ukendt. Det ville være oplagt at benytte den indbyggede wiki da alle  undervisere har adgang til denne platform.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar