søndag den 9. februar 2014

Hvad er mit fokus ?


Læringsmålet for uddannelsen fortæller at jeg forventelig når modulet er gennemført vil have opnået følgende kompetencer:
·         Kan håndtere nye digitale teknologier herunder programmer og tjenester

·         Kan identificere læringsteoretiske problemstillinger i anvendelse af digitale teknologier

·         Kan indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde om udvikling af undervisning og læring baseret på digitale teknologier

At kunne håndtere nye digitale teknologier er en nødvendighed som en kompetence, hvis man så eller kan nå at føle sig kompetent med den rivende udvikling de forskellige teknologier har. Det er i min verden en proces uden ende, idet man jo til enhver tid kan blive bedre til at håndtere teknologierne og det ikke umiddelbart ser ud til at man holder op med at udvikle nye produkter inden for området. Så det er bare med at forsøge af hænge på så godt man kan!
At kunne afdække de læringsteoretiske problemstillinger og indgå i diverse relationer omkring udviklingen af undervisning og læring ved anvendelse af teknologierne, er bestemt inden for mit fokus område. Jeg har i det sidste års tid været beskæftiget med omlægning af mellemlederuddannelser i flyvevåbnet. Disse omlægninger er rammesat af Forsvarskommandoen med besparelser indenfor uddannelsesområdet som hovedtema. Omlægninger af forsvarets uddannelser skal udmøntes gennem et fokus på mindre tilstedeværelses tid, mere fjernundervisning og naturligt i den forbindelse, mere brug af digitale teknologier for at binde enderne sammen i den næsten selvskrevne undervisnings form: Blended learning (BL).

BL er i forsvaret definere som perioder med fjernundervisningsmoduler/distancelæring og tilstedeværelsesmoduler. Anvendelse af BL har ikke været en speciel fremtrædende undervisningsform i forsvaret og før 2013 vil jeg skønne at kun 3-5 % af vore mange uddannelser og kurser blev gennemført som BL.
Af selvsamme grund er erfaringsgrundlaget i forsvaret ikke voldsomt stort, hvilket betyder at jeg i skrivende stund både udvikler nogle af vores uddannelser, samtidigt med at jeg selv udvikler mine egne kompetencer. Lige pt er det indenfor bl.a. anvendelse af digitale teknologier og tillige mine kompetencer i forbindelse med didaktiske overvejelser i planlægningen af en måske asynkron online kollaborativ distancelærings situation. Et utroligt spændende projekt, men det er lidt som at lægge skinner foran et tog som er i bevægelse – man ved ikke helt hvor det hele ender.

Selvom omlægningen af vores uddannelser primært er båret af et krav om besparelser, vil vi tilstræbe at styre toget i den retning vi fornemmer som værende den rigtige, set ud fra et pædagogisk didaktisk perspektiv.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar