mandag den 3. marts 2014

Tvitter som værktøj

Som en del af Web 2.0 pakken er tvitter et af de elementer eller værktøjer som jeg ikke har brugt meget tid her i min blog. Inspireret af Christinas indlæg om tvitter i undervisningen link>>> har jeg gjort mig nogle tanker om en evt. anvendelse af tvitter som medie i en læringssituation.

Tvitter var på agendaen under vores 1. tilstedeværelses modul, men vi gik ikke meget i dybten med mediet. Jeg havde ikke en tvitter konto, men besluttede af samme grund at oprette en - blot for at finde ud af hvad mediet kunne byde på.

Med min korte karriere på tvitter in mente, må jeg dog konstatere, at jeg ikke finder mediet særlig brugbart i undervisnings sammenhæng. Jeg vil gerne medgive, at man kan lægge en kort besked omkring lektier, en lokale rokering eller andet i den retning ud via tvitter. Man vil vel også kunne lave en form for undersøgelse/poll, men det kunne vel også faciliteres på f.eks. Today meat. Min påstand må være at hvis kursus-/uddannelses stedet råder over et velfungerende LMS vil det til fulde kunne løfter den slags kommunikative opgaver.

Der hvor jeg ser tvitter som en reel option i "undervisnings sammenhæng" kan henføres til, at man som underviser har mulighed for "ramme" de studerende med mobiltelefonen i hånden, og nok også hvor de måske mindst venter det. De lægger aldrig mobilen fra sig eller for den sags skyld forsøge sig  med at slukke den. Det giver os således en ret stor muligheden for at ramme et helt hold med en fælles besked  med måske meget kort varsel - men på den anden side kunne en fælles SMS vel gøre noget lignende?

Har ikke pt. fundet det store potentiale i tvitter, men jeg er åben for nye muligheder :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar