Efter deltagelse i videoprojektet har jeg gjort min nogle
tanker omkring anvendelse af web 2.0 værktøjer i undervisningen og dermed i
læringsprocessen i relation til TPACK modellen.
Når jeg som underviser vælger at anvende et web 2.0
værktøj i min undervisning, skulle der gerne ligge en velbegrundede didaktiske-,faglige-
og it viden bag overvejelserne og dermed min beslutning. Den optimale løsning
er jo netop et samspil på de tre nævnte områder (se figur)
Det jeg selv foretog mig under min fremstilling af
videoprojektet lå primært i området mellem det faglige og det IT-mæssige (se figur). Jeg oplevede at skulle søge faglig indsigt i det jeg
skulle tales om og vises i videoen, og samtidig måtte jeg bruge ressourcer på
at få det IT værktøjerne til at udfører det jeg ønskede der skulle ske i
produktionen af videoen.
Hvis jeg som underviser tilsvarende ikke tænker det
didaktiske ind i mit valg af eksempelvis fremstilling af en video som forklarer
hint eller andet, føler jeg mig hensat til en meget behaviorist tilgang til
læring. Den gode gamle devise med at ”Nu
har jeg sagt det, I har hørt det så nu kan I det ” kan i denne sammenhæng omskrives til ”Nu har jeg vist det(i en video), I har set
det så nu kan i det”. Forskellen er at det nu er gjort med digital
teknologi, der er sat strøm på jf SAMR:
Det betyder også at den vel eneste didaktiske vinkel som
der kunne være tale om ved anvendelse af en video, må vel være de studerenes
mulighed for at se videoen om og om igen, såfremt de ikke ”kan det” ved første gennemsyn.
Flytter jeg nu position fra at det er mig som underviser
som fremstiller en video til mine studerende, over til at det er de studerende
som laver f.eks. et videoprojekt for at løse en givet opgave, så giver det
straks mere menig i relation til TPACK modellen.
Præcist sådan har jeg selv oplevet min læringen gennem den
video opgave vi fik sidste uge af vores underviser Hanne. Det faglige som
skulle i videoen skulle jeg sætte mig ind i så jeg kunne speake om det, det IT-mæssige
måtte jeg ligeledes sætte mig ind i for at få et til at virke og rent didaktisk
kunne jeg vælge at lave opgaven alene eller sammen med andre men fælles er at
opgaven skal præsenteres og der gives feedback på produktet ved næste F2F.
Jeg er overbevist om at Hannes konstruktion at det
didaktiske design omkring denne videoopgave har været hele vejen rundt i TPACK
modellens hjørner og i SAMR relation bestemt ramte niveauet omkring transformation af læringprocessen – måske Redefinition eller på dansk- Omskabelse.
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel–DelPåSammeVilkår 4.0 International Licens.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar