lørdag den 8. februar 2014

2. Tilstedeværelsesmodul

Det er nu 3-4 dage og et 12-12 møde på Sjælland siden vi for anden gang var samlet i Haderslev.

Temaet ved denne samling var anvendelse af Wiki og Sociale medier.

Dagen blev dog indledt med en opsummering af vores forståelse af TPACK modellen og en diskussion af SAMR i relation til et optimalt IT didaktisk design




 Der fremkom en debat omkring trangfølgen i en analyse ud fra TPACK modellen og enigheden fald ud til at man ofte tog udgangspunkt i det fagfaglige (læs læringsmålet) efterfulgt at primært pædagogikken man ønskede at lægge ned over opgaven hvorefter man lavede en vurdering af mulig teknologi og dermed en analyse af hvor meget "strøm" det ville være formåls tjenesteligt at koble det hele op på. Der var ligeledes stor enighed om, at det ikke måtte være den teknologiske del som var styrende i de endelige valg. Man kan i samme anledning jo understrege at det at benytte teknologiske løsninger i opgaveløsningen, kan sammenlignes af benytte en tavle i sin undervisning. Begge elementer er hjælpemidler som blot skal understøtte undervisningen og ikke styre begivenhedernes gang.

Hjemmeopgaven - at lave en blog, fik vi alle mulighed for at præsenterer og efterfølgende blev emnet blog koblet på dagen hovedtema nemlig wiki og sociale medier, idet vi blev teamet op og skulle med forankringspunkt i holdets wiki: Vores wiki  bearbejde de tre elementer.
Hvert hold fik deres tema og skulle i den forbindelse anskueliggøre karakteristika, brugen af, fordele og ulemper ved, samt planlægning arbejde med tildelte medie

Som helhed et tilstedeværelsesmodul med repetition af didaktiske analysemodeller, en konstatering af at jeg ikke var superbruger på blog samt et kickoff til et kollabroativt arbejde i holdet wiki. Jeg håber stadigt at vi kommer til at arbejde mere med den didaktiske analyse på de fremtidige samlinger.
En god forberedelse og didaktisk analyse i planlægning er jo ofte det bedste afsæt for en god oplevelse i undervisningen og facilitering af læring.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar