fredag den 7. marts 2014

5. Tilstedeværelsesmodul

Holdet var igen samlet i Haderslev.

Dagen program bestod primært af forhold i relation til den nært forestående eksamen, opsamling på praksisfællesskaber set med Etienne Wenger øjne samt en kollaborativ opgave hvor holdet ved fælles hjælp, didaktisk viden og ny erhvervet viden om digitale muligheder skulle designe d.v.s. planlægge en "miljø uddannelse".
Derudover havde vi en snak om de oplevelser holdet havde haft omkring sidste samling via Adobe Connect, hvor alle var enige om at grundig tilrettelæggelsen af en så seance er utrolig vigtig. Fordelene ved at holde den form for webniar Link >>  er indlysende og ulemperne var også ganske tydelige for såvel Hanne som vi øvrige. "Det er voldsomt anstrengende at være bundet foran en skærm og et webcam i 5-6 timer" lød det samstemmende fra alle....

Praksisfællesskaber var som nævnt også et af de emner som optag os denne gang. Vi fik en åben diskussion om hvad Wenger forstod ved begrebet praksisfællesskaber og fik koblet lidt billeder på således vores forståelse blev bedre. Hannes præsentation

Alle skulle medbringe en avartar til dagen sidste projekt :
Design en uddannelse i emnet Miljø som er blended learning og med anvendelse af digitale værktøjer.

Allerede fra starten af projektet stod det klart at der var mange elementer som skulle samtænkes og TPACK modellen kom virkeligt i spil. Var det ikke nok at vanskeliggøre processen kunne man jo altid spille sin avartar ind i gamet. 
Spørgsmålene som f.eks. hvor detaljeret skulle vores vejledninger til anvendt LMS skulle være? Hvor meget der skulle forklares omkring det af uploade en video m.m?
Var vi tvunget til at gå efter laveste fællesnævner når avartar profilerne kom på banen?

Hvad kunne vi forvente fra deltagerne som skulle befinde sig i aldersgruppen 16- 35 og nu skulle deltage i en miljøuddannelse. Hvor hurtigt ville de komme på banen og hvad kunne vi forvente?

MANGE SPØRGSMÅL som vi forsøgte at finde svar på, og vi havde en rigtig god diskussion.

I den anledning fik vi kort debateret Gilly Salomon Five stage model som var omtalt i materialet vil skulle have gennemlæst til dagen.
Se ELYK- E-Læring-Didaktik  side 34 og illustrationen til højre

Gilly Salomons Five stage-model (salmon,2004)

De didaktiske overvejelser var mange, den faglige indsigt var sparsom, men vores anvendelse af digitale teknologier i uddannelsen var efter min mening yderst kreativ.
Af samme grund var der ikke helt ligevægt i TPACK modellen og evaluerede vi ved hjælp af SAMR modellen mente var konklusionen at vi på flere områder kom ud med en transformation af læreprocessen og ikke kun en styrkelse i form af "strøm " til noget eksisterende.


 Creative Commons licens

Dagen slutte med et kort evaulering af modulet .


Ingen kommentarer:

Send en kommentar